053 / DSD2: waar gaat dat over?

Begin 2019 ging PSD2 al van kracht.


Deze Europese richtlijn voor betalingsverkeer moet online betalen makkelijker, veiliger en sneller maken. Dit geldt ook voor online inzicht in saldi en transacties. PSD2 kent regels om te zorgen dat de toegang tot jouw betaalrekening veilig is. Het is belangrijk om zelf ook oplettend te werk te gaan.

Wat is PSD2?

PSD staat voor Payment Service Directive. Deze richtlijn is in 2009 ingevoerd om betaaldiensten in de EU te reguleren en te faciliteren dat bedrijven en particulieren makkelijk, veilig en snel online kunnen betalen. De richtlijn zorgde onder meer dat niet-banken een betaaldienst konden aanbieden, wat resulteerde in succesvolle niet-bancaire betaaldienstverleners zoals Mollie en Adyen.

In 2019 werd de Payment Service Directive vernieuwd (PSD2) om te zorgen voor meer concurrentie en innovatie op de betaalmarkt. PSD2 schrijft onder meer voor dat een rekeninghouder derde partijen digitaal toegang kan geven tot zijn betaalgegevens. Banken zijn verplicht dit kosteloos te faciliteren. Dit wordt ook wel ‘open banking’ genoemd. Voorwaarden zijn dat de rekeninghouder expliciet toestemming geeft en dat die derde partij beschikt over een PSD2-vergunning van DNB (De Nederlandsche Bank) of een toezichthouder elders in de EU.

PSD2-richtlijnen

PSD2-vergunninghouders moeten voldoen aan strenge wetten en eisen. Onder andere de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en DNB (De Nederlandsche Bank) houden hier toezicht op. Eén van de wetten waaraan de vergunninghouder moet voldoen is de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Belangrijk onderdeel van deze wet is ‘ken je klant’.

Ken je klant

Een dienstverlener met PSD2-vergunning moet een wettelijk verplicht cliëntenonderzoek uitvoeren. Zo moet de dienstverlener verifiëren of een klant is wie hij zegt dat hij is. Daarnaast wordt de klant gescreend, waarbij er bijvoorbeeld wordt gecheckt of hij niet voorkomt op een sanctielijst. Afhankelijk van de uitkomst van de screening wordt een klant al dan niet geaccepteerd. Na acceptatie start monitoring van financiële transacties.

Veiligheid

Omgekeerd wil je als boekhouder of accountant natuurlijk zeker zijn dat de partij waaraan je toegang tot jouw bankgegevens verstrekt betrouwbaar is. Ook omdat je deze partij wellicht adviseert aan je klanten. Wees daarom kritisch wanneer een bedrijf toegang vraagt tot je gegevens. Zo’n aanvraag is makkelijk te verwarren met phishing; cybercrime waarmee oplichters vissen naar gegevens zoals je wachtwoorden en pincodes. Je kunt in het Openbaar Register van DNB controleren of een bedrijf over een PSD2-vergunning beschikt.

Wederom dank aan “Snelstart” voor deze uitleg, zeker goed het eens uitgelegd te krijgen.


052 / Belastingdienst en minnelijke saneringsakkoorden coronaschulden

Belastingdienst en minnelijke saneringsakkoorden coronaschulden

Goed nieuws! Ondernemers die door corona in de knel zijn gekomen en schulden hebben opgebouwd, krijgen meer lucht van de Belastingdienst. Dit doet de fiscus door zich als schuldeiser soepeler op te stellen bij zogenaamde minnelijke saneringsakkoorden. In dit artikel lees je wat deze akkoorden precies zijn en hoe je met een problematische schuldsituatie hiervoor een verzoek kunt indienen.

1 oktober 2022: start uitgestelde terugbetaling schuld Belastingdienst

Dit geldt voor saneringsverzoeken die worden ingediend in de periode van 1 augustus 2022 tot 1 oktober 2023.

Nog steeds ondervinden veel bedrijven de financiële gevolgen van corona. Vanwege de lockdowns werd in een aantal sectoren weinig tot geen omzet gedraaid, soms wel maandenlang. Anderzijds gingen veel financiële verplichtingen wel gewoon door. Een draaiboek voor ellende, want veel ondernemers hebben hierdoor problematische schulden opgebouwd, ook bij de Belastingdienst.

De Belastingdienst kwam ondernemend Nederland al tegemoet met een ‘bijzonder uitstel van betaling’: een ruime regeling voor het aflossen van belastingschulden. Vanaf 1 oktober 2022 start het uitgestelde afbetalen met een betalingstermijn van 60 maanden.

De start van het afbetalen van deze schuldenlast, maakt de financiële situatie van veel ondernemers er niet beter op. Het aantal bedrijven dat in de financiële problemen komt, neemt dan toe.

Wat nu als je niet meer aan alle betalingsverplichtingen kunt voldoen en schuldeisers dreigen met een faillissement? Dan kun je een verzoek indienen voor een minnelijk saneringsakkoord. Speciaal voor die ondernemers – met een in de kern gezonde onderneming – stelt de Belastingdienst zich tijdelijk soepeler op in een minnelijk traject; ook wel bekend als schuldenregeling.

Wat zijn minnelijke schuldregelingen en saneringsakkoorden?

Met een minnelijk saneringsakkoord maak je buiten de rechter om afspraken met alle schuldeisers om zoveel mogelijk schulden af te lossen binnen 36 maanden. Na deze periode wordt een eventueel restbedrag kwijtgescholden (finale kwijting).

Voorwaarde voor zo’n schuldenregeling is wel dat alle overige schuldeisers akkoord gaan met het saneringsvoorstel. Naast de Belastingdienst (de belangrijkste schuldeiser) moeten alle andere schuldeisers het voorstel dus ook accepteren.

Lees verder op: 053 / De Belastingdienst & minnelijk saneringsakkoord 2

Dank aan “De Zaak” voor deze informatie.


053 / De Belastingdienst & minnelijk saneringsakkoord 2

Wat is de rol van de Belastingdienst bij een minnelijk saneringsakkoord?

De Belastingdienst staat normaliter voorop bij het terugbetalen van een schuld. Sterker nog: de fiscus eist doorgaans bij een minnelijk saneringsakkoord minimaal het dubbele uitkeringspercentage ten opzichte van het percentage dat wordt uitgekeerd aan de overige schuldeisers.

Vaak betekent dit in de praktijk dat er weinig overblijft voor overige schuldeisers. En dat is precies de reden dat een minnelijk akkoord nogal eens afketst: weigerende private schuldeisers gaan niet akkoord met de minnelijke regeling.

Opgebouwde belastingschulden? Belastingdienst neemt tijdelijk met minder genoegen

Vanwege de coronacrisis neemt de Belastingdienst genoegen met een kleiner uitkeringspercentage, zodat de weigerende schuldeisers juist sneller akkoord gaan met een minnelijke regeling.

Dat is goed nieuws als je in de knel bent gekomen door opgebouwde schulden tijdens de coronacrisis. De kans dat je kunt blijven ondernemen als je schulden niet (meer) kunt aflossen, neemt hierdoor toe.

Wanneer gelden de soepelere regels van de Belastingdienst?

Groeien de opgebouwde coronaschulden boven je hoofd? En voel je je genoodzaakt een minnelijk akkoord aan te vragen? Dan stelt de Belastingdienst zich door middel van minnelijke akkoorden dus tijdelijk soepeler op.

Dit geldt voor alle saneringsverzoeken die worden ingediend in de periode van 1 augustus 2022 tot 1 oktober 2023. De Belastingdienst eist wel dat je de onderneming voortzet.

Problematische schulden en verzoek tot minnelijk akkoord – hoe regel je dat?

Een verzoek tot minnelijk saneringsakkoord dien je in via de gemeente of een schuldhulporganisatie. Voorwaarde is dat je problematische schulden hebt. Bijvoorbeeld schuldeisers die dreigen met beslaglegging op je huis of het aanvragen van een faillissement.

Het aanvragen van een minnelijk traject gaat via de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs). Samen met de gemeente of schuldhulporganisatie maak je een actieplan waarmee je de schuldensituatie aanpakt.

Tijdens een wettelijke schuldsanering worden uitstaande schulden, zoals opgebouwde belastingschulden, duidelijk in kaart gebracht. Dat geldt ook voor schulden bij leveranciers en banken, etc. Vervolgens wordt er gekeken of er een minnelijk saneringsakkoord kan worden bereikt met alle schuldeisers. In sommige gevallen kun je gebruik maken van een saneringskrediet van de gemeente. Aanmelden bij de gemeente of schuldhulpverlener kan eenvoudig via Whatsapp, telefoon of e-mail.

Een rechtspersoon, bijvoorbeeld een bv, heeft geen recht op schuldhulpverlening via de gemeente. Dit kan alleen de directeur of grootaandeelhouder van een besloten vennootschap op privégebied in financiële problemen is gekomen.

Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp)

Lukt het niet om tot een minnelijk akkoord te komen met schuldeisers? Dan kun je je in bepaalde gevallen ook beroepen op Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (Wsnp). Dit geldt alleen voor ‘natuurlijke personen’.

In tegenstelling tot rechtspersonen bestaat voor natuurlijke personen geen scheiding tussen privé- en werkvermogen. Rechtsvormen van ondernemingen waar dit voor geldt zijn de eenmanszaak, vof of maatschap.

Wederom dank aan “De Zaak” voor dit beknopte verhaal.


Komt u er niet uit, neem dan gerust met mij contact op. Samen kijken wij hoe dit nu voor u in elkaar zit en wat een volgende stap zou kunnen zijn.